Een winkel beginnen: let op de kosten

Als je een winkel wilt beginnen, dan loop je altijd tegen kosten aan. Forse kosten, soms, die ook lang niet altijd te vermijden zijn. Een deel ervan, die kun je wel proberen te verlagen of zelfs helemaal niet te maken. Een kwestie van out of the box denken, je eigen regels maken en niet altijd voor de meest voor de hand liggende oplossing kiezen.

Wat je niet uitgeeft hoef je ook niet terug te verdienen

Wanneer je een winkel start, dan is je doel natuurlijk om hier winst mee te behalen. Meestal duurt het wel even voor het zover is. In de opstartfase maak je namelijk veel kosten, terwijl je nog niet of nauwelijks omzet draait. Pas als de winkel open is en genoeg klanten trekt, kun je gaan beginnen om de kosten die je in de beginfase hebt gemaakt af te lossen, en langzaam maar zeker winst te gaan maken.

Het is dus zaak om die kosten in de opstartfase zo laag mogelijk te houden. Dat kun je doen door heel goed te letten op wat je uitgeeft, en je altijd af te vragen of het ook goedkoper kan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de inrichting van de winkel. Het is gemakkelijk om alle meubels in één keer bij een aanbieder aan te schaffen. Maar is dit ook het goedkoopst? Vaak loont het de moeite om wat verder te kijken, eens een kringloopwinkel binnen te lopen, en op deze manier je inrichting bij elkaar te sprokkelen. Dat kost wat tijd, maar het levert je naast een veel originelere inrichting ook een stuk minder kosten op.

Ook op vaste kosten kun je besparen

Naast het reduceren van de kosten die je maakt in de opstartfase, kun je natuurlijk ook kritisch kijken naar de vaste kosten die je maakt. De besparingen kunnen daar met name op de lange termijn interessant zijn. Iedere maand 50 euro minder huur, levert je op jaarbasis toch een mooi bedrag op, laat staan als het gaat om 100 of 200 euro die je minder betaalt.

De winkelpanden met de laagste kosten vind je vaak net buiten de wandelroutes. Of ze zijn klein, met bijvoorbeeld niet of nauwelijks magazijnruimte. Schrijf deze panden niet te snel af, en kijk ook naar wat er wél mogelijk is. Een krap magazijn kun je bijvoorbeeld oplossen door een opslagbox te huren. Hier kun je een deel van je voorraden kwijt, zodat deze niet in de winkel hoeven te staan. Een voordeel hiervan is dat je op deze manier ook tijdelijke opslagruimte in kunt huren als je tijdelijk meer spullen op voorraad hebt dan normaal.

En die locatie? Misschien heeft dat pand buiten de vaste winkelroute ook wel heel veel voordelen. Heeft het bijvoorbeeld een groot parkeerterrein, of is het veel gemakkelijker te bereiken dan de binnenstad. Kijk goed naar wat een locatie je te bieden heeft, en hoe je eventuele struikelblokken op kunt lossen. Dat geeft je veel meer keuze, en kan je vaste kosten flink beperken.